Saturday 6 July 2024

नारी सुधार (19वी सदी उत्तरार्द्ध)

 


बाबू रामधनी सिंह (1855-1925) अपने समय के महान परोपकारी व्यक्ति थे। उन्होंने अपने गांव और उसके आसपास कई स्कूलों की स्थापना की। वे स्वयं कई स्कूलों के प्रधानाध्यापक थे। वे पटना कॉलेजिएट स्कूल में शिक्षक भी थे। वे हिंदी , इतिहासऔर वैदिक चिकित्सा पढ़ाते थे। उन्होंने उत्तर बिहार के सुदूर छपरा गांव में महिला शिक्षा  एवं उत्थान  का बीड़ा उठाया। उस समय, व्यापक निरक्षरता थी। गरीबी बिहार के गांवों की पहचान थी। लड़कियों और महिलाओं को अपने घर की सीमा पार करने की अनुमति नहीं थी। विधवाओं के लिए नियम और भी कड़े थे। महिला शिक्षा और विशेष रूप से विधवाओं के सुधार की अवधारणा को बढ़ावा देना बहुत कठिन समय था। वे महिला मुक्ति व् उत्थान  के लिए राजा राम मोहन राय और रमाबाई रानाडे  आंदोलन के बिहार में एकमात्र मशाल वाहक थे। महिला मुक्ति पर उनकी पुस्तिका भारत के अधिकांश गांवों के लिए आंखें खोलने वाली है, जहां महिलाओं को पुरुषों के बराबर  नही माना जाता है।
महिला मुक्ति पर उनकी हस्तलिखित पुस्तक के अंशों का डिजिटल संस्करण नीचे दिया गया है। उनके समय में हिंदी भाषा अपनी प्रारंभिक अवस्था में थी। हिंदी साहित्य में आधुनिक युग का प्रारंभ भारतेंदु युग से माना जाता है। भारतेंदु हरिश्चंद्र नए युग की नई चेतना और विधा के वाहक थे। उनका काल 1850 से 1885 तक है। इसीलिए उन्नीसवीं सदी के उत्तरार्ध को आमतौर पर साहित्य में भारतेंदु युग के नाम से जाना जाता है।
(An English translation is also povided  after the Hindi tetxt)



बड़े ही हर्ष की बात है भारतवर्ष में श्री स्वातिश्री मणि देवियां भी इस समय स्त्री सुधार की ओर अपनी अपनी  रूचि व्. पुनः स्त्रीमात्र  को सर्वगुण तथा शक्तिमान देवी बनाने के विचार में  में लगती जाती हैं। जिससे अब आशा होती है कि भविष्य में पुनः सतयुग  के आगम अवश्य ही होने की संभावना है।

यह कहने की आवश्यकता कतई नहीं  है कि नारी ही के सुधार से सर्व प्रकार के लौकिक पारलौकिक सुख  ही सव कोई भोग सकते हैं. स्त्री ही शक्ति-लक्ष्मी-सरस्वति की प्रत्यक्ष प्रतितिधि है। यदि ये (स्त्री ) अपना अपना  उचित गुण सुभाव प्रगट करें तो शक्ति-लक्ष्मी-सरस्वति अपना गुण-कर्म-सुभाव दिखला परिवार को सव प्रकार से सुखी बना सकती हैं। क्योंकिहिम्मते मर्दा मददे खुदा की वाणी सत्य ही है।

सुधार के प्रबन्ध-

(1)         उत्पन्न होते ही कन्या के लालन पालत ऐसी रीतियों से हो वे जिससे अच्छी प्रवृतियों की ओर कन्यायों के आस पास के लड़के श्रधा और विश्वास के साथ-साथ दिन-दिन झुकते जायें . प्रत्येक ग्राम में दो पाठशाला पहली- स्त्री, और दूसरी- पुरुष

(2)         दोनों में ही छोटे-छोटे बच्चे लालन पालन पावें.  केवल दूध पिलाने भर के  लिये ही पर्दानशीनों के पास भेजकर दूध पिला पुनः पाठशाले में भेज दिये जायें।

(3)          सर्व ग्रामवाले मिलकर विज्ञ दाइयों को लालन पालन के लिए रक्खे.

(4)         गाँव की स्त्रियाँ जब-जब अवकाश पावें पाठशाले में जाकर कुछ सीखा करें. वैसे ही सब पुरुष भी अवकाश पाने पर पाठशाले में कुछ सीखे.

(5)         स्त्री-पाठशाले में यथोचित कारिगरी, रसोई बनाने तथा लड़कों के पालने आदि के समान रखे जावे जिनसे पूर्ण रूप से स्त्री शिक्षा पावे एवं जो कुछ कारिगरी से प्राप्त होवे वे एक नौकर के द्वारा बिकवा कर उनके दाम स्त्री-पाठशाला फण्ड में जमा किये जायें .जो रसोई बने वे अध्यापिका-अनाथ-तथा ग्राम की विधवायें भोजन करें।

(6)         सव ग्राम की विधवायें पाठशाले में कारगरी सीखकर बालकों की रक्षा करें, पढ़ें और पढावें .

(7)          इस पाठशाले को चलाने के लिये ग्राम के हरेक लोग योगदान दें और उसे एक भण्डार में रखवा दें जो शक्ति-लक्ष्मी और सरस्वती भण्डार के नाम से विख्यात रहे.

(8)         स्त्रीशिक्षा मासिक पत्र और रामायण के पाठ अर्थ के साथसाथ  दो घंटे सब कोई सुने. उपदेश की प्राप्ति कोई विज्ञ अध्यपिका सबको सार विषय समझा दिया करें.

(9)         जब कोई पाठशाले से  बाहर जावे तो तीन से कम जावें.

(10)     कोई रस की पुस्तक गीत गावें सुनें. सब विधवाएं और कन्याएं पाठशाले में ही सोवें. विज्ञ स्त्रियों के पहरे में सब स्त्रियाँ सोवें . घंटे-घंटे विज्ञ स्त्रियां बदली जावें . पतिहीन स्त्रियाँ पाठशाले में ही सोवें यदि सर्वसम्मति ठहरे.

(11)     जबतक व्याह करने  योग्य हों तबतक पाठशाले से अलग जावें.यदि किसी को भेंट करना हो पाठशाले ही में भेंट कर जावें. जब बाहर घूमने जावें तो अध्यापिका के साथ टहलने जावें.

(12)     कन्याओं के लिए भण्डार में घर-घर एक बक्स में जमा रहेगा और वैसा धन उनकी शिक्षा में खर्च किये जावें.

(13)     वैसे ही एक भंडार पुत्र के लिए घर घर खोले जावें. लड़के भी पौष्टिकी भण्डार ही से पांवे.

(14)     कन्या पाठशाले में दो कमरे रहे. एक में कन्यापालक दूसरे में पुत्रपालक रक्खे जावें . पीछे एक-एक कमरे में धायमाँ के लिए नियुक्ति होती रहे . इनका काम पालन पोषण  व् दूध पिलाने के लिए उनकी माँ  के पास उनके घर पर ले जाना तथा शाम को बालक के  माँ के पास पहुंचा देना और भोर को पुनः पाठशाले में लाना होगा.

(15)     बालक वाले फी बालक चार आने महीना पाठशाले में दिया करे . अमीर फी बालक 3) रुपये से 5) रुपये  तक.

(16)     कन्याओं को प्राणायाम सिखाई जावे तथा स्वास्थ्यकर खेल और कुछ साधारण वैद्यकी भी सिखाई जावे.

English version

Babu Ramdhani Singh (1855-1925) was great philanthropist of his time. He founded several schools in and around his village. He was himself headmaster of several schools. He was also a teacher in the Patna Collegiate School. He taught Hindi, History and vaidic medicines . He pioneered women education and empowerment in the remote village of Chhapra in North Bihar. At that period of time, there was wide illiteracy. Poverty was a hall mark of Bihar villages. Girls and women were not allowed to cross the limit of their home precincts. Rules were more stringent for widows. It was a very difficult time to raise a concept of women education and reformation particularly of widows. He was a sole torch bearer of Raja Ram Mohan Roy and Ramabai Ranade movement for women liberation in Bihar . His booklet on women liberation is an eye opener for majority of present day villages in India where there is apathy in treating women at par with men.

Here below is digitalised version of excerpts from his hand written book on women’s liberation written sometime in the 1890s.. At his period of time Hindi language was in its  inception stage. The beginning of the modern era in Hindi literature is considered to be from the Bharatendu era. Bharatendu Harishchandra was the bearer of the new consciousness and genre of the new era. His period is from 1850 to 1885. That is why the latter half of the nineteenth century is generally known as the Bharatendu era in literature. 

It is a matter of great joy that in India, Shri Swatishri Mani Devis are also showing interest in women reform and are once again engaged in the idea of ​​making women all-virtuous and powerful goddesses. Due to which, there is now hope that there is a possibility of the advent of Satyug in the future.

It is not at all necessary to say that only by the reform of women, everyone can enjoy all kinds of worldly and spiritual happiness. Women are the direct representatives of Shakti-Lakshmi-Saraswati. If they (women) show their proper qualities and nature, then Shakti-Lakshmi-Saraswati can make the family happy in every way by showing their qualities, deeds and nature. Because the words “Himmate Marda Madade Khuda” are true.

Arrangements for improvement-

(1) As soon as a girl is born, she should be brought up in such a way that the boys around the girl are inclined towards good habits day by day with faith and trust. There should be two schools in every village, first for women and second for men.

(2) Small children should be brought up in both schools. They should be sent to veiled women only for breast feeding and after breast feeding, they should be sent back to school.

(3) All the villagers should together keep knowledgeable midwives for their upbringing.

(4) Whenever the women of the village get free time, they should go to school and learn something. Similarly, all the men should also learn something in school when they get free time. 

(5) The Stree-Pathshala should be equipped with appropriate handicrafts, cooking and rearing of children etc. so that women can get complete education and whatever is obtained from handicrafts should be sold by a servant and the money should be deposited in the Stree-Pathshala Fund. The cooks should be fed by the teachers, orphans and widows of the village.

(6) All the widows of the village should learn handicrafts in the school and protect, study and teach the children.

(7) Every person of the village should contribute to run this school and it should be kept in a storehouse which should be famous by the name of Shakti-Lakshmi and Saraswati Storehouse.

(8) Everyone should listen to the Stree-Shiksha monthly magazine and the reading of the Ramayana along with its meaning for two hours. A knowledgeable teacher should explain the gist of the subject to everyone.

(9) When someone goes out of the school, no less than three people should go.

 (10) No one should sing or listen to any romantic book or song. All widows and girls should sleep in the school. All women should sleep under the protection of learned women. Learned women should be changed every hour. Husbandless women should sleep in the school if unanimously agreed.

(11) Till the time they are of marriageable age, they should not leave the school. If they want to meet someone, they should meet in the school itself. When they go out for a walk, they should go for a walk with the teacher.

(12) A box will be collected in the storehouse for girls in every house and that money should be spent on their education.

(13) Similarly, a storehouse should be opened in every house for a son. Boys should also be educated from the nutritious Storehouse.

(14) There should be two rooms in the girls' school. In one, the girl's parents should be kept and in the other, the son's parents. In the back room, a nurse should be appointed. Her job will be to take the child to his mother's house for feeding and care and to return the child to his mother in the evening and bring him back to the school in the morning.

(15) The parents of the child should give 4 annas per month to the school. For the rich, 3) rupees to 5) rupees per child.

(16) Girls should be taught Pranayam and healthy games and some simple medicine should also be taught.


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